Behörigheter A1, A2, A3, A4

Allmänt

BEHÖRIGHET A1

Kompetenskrav

  • Inneha behörighet A2 eller ha visat motsvarande kunskaper.

Praktik

  • På ett sjömansmässigt sätt och under handledning av minst två olika A1-skeppare, ha tjänstgjort som skeppare på Idun (e.dyl.båt) under minst två dygns segling med vaktgång och nattsegling varav minst ett dygn utomskärs. Båda A1-skepparna skall ge sitt godkännande till behörighet. Om flera A1-skeppare avger omdöme måste majoriteten ge sitt godkännande till behörigheten.

BEHÖRIGHET A2

Kompetenskrav

  • Inneha behörighet A3 eller ha visat motsvarande kunskaper.
  • Kunna använda alla funktioner på GPS:en.

Praktik

  • På ett sjömansmässigt sätt och under handledning, planerat och tjänstgjort som skeppare under minst 1 långsegling med Idun (e.dyl. båt) under de senaste 3 åren.

BEHÖRIGHET A3

Kompetenskrav

  • Inneha behörighet A4 eller ha visat motsvarande kunskaper.
  • Inneha VHF-certifikat.
  • Känna till vad man skall tänka på och hur man skall bete sig i hårt väder med Idun, dvs. ha större marginaler i allt man gör, lyssna på och bedöma det aktuella vädret mycket noggrant, planera noggrant inför varje manöver och se till så att alla ombord vet vad som ska göras, se till så att alla ombord känner sig trygga - håll humöret uppe, visa ej om du är orolig då ditt beteende smittar av sig! Tveka inte att söka lä om det blir för hårt. Meddela kontaktman!
  • I stora drag veta hur en dieselmotor fungerar, dvs. kylvattnets och bränslets väg, att det inte finns tändstift på dieselmotorer, att motorn går utan att tändningen är på men att detta skall undvikas, hur man byter bränslefilter, samt enklare felsökning.

Praktik

  • På ett sjömansmässigt sätt ha tjänstgjort som skeppare på Idun (e.dyl. båt) under handledning under minst 2 dygn vid minst 3 tillfällen, samt bogserat och slussat.

BEHÖRIGHET A4

Allmänt

  • Ha fyllt 18 år.

Kompetenskrav

  • Inneha behörighet B2 eller ha visat motsvarande kunskaper.
  • Kunna använda Iduns utrustning, dvs. veta var Iduns länspump sitter, hur den fungerar och vilket utrymme som länsas, veta var huvudströmmen slås på/av samt att huvudströmbrytarna ALDRIG får slås ifrån då motorn är i gång eftersom generatorn annars omedelbart kan förstöras, veta var båtbatterierna finns och att motorn har eget batteri, veta var säkringarna sitter, veta var logg, lanternor, belysning etc. slås på/av, veta var vattentanken sitter, hur vatten tankas samt vilken kran i pentryt som är söt/sjövatten, veta hur toaletten fungerar, veta var alla skrovgenomföringar sitter, kunna följande om motorn: start/stopp, tankning, var man kollar oljenivån samt fyller på olja, lufta bränslesystemet, veta var brandsläckarna sitter samt hur dessa används, veta hur man gör ett nödanrop på VHF:en, känna till var övrig utrustning finns, dvs. ha gått igenom alla fack/skåp/lådor både ute i sittbrunnen och inne i ruffen och sett efter vad som finns och var, ha gått igenom Iduns pärm, samt kunna reva storseglet.

Praktik

  • På ett sjömansmässigt sätt ha tjänstgjort som skeppare på Idun under handledning av behörig skeppare minst fem gånger (inklusive manövrering in och ut ur hamn, man-över-bord, lägga till bredsides, ankra mot berg).

Nov 2000