Nyheter

Datum: 19-06–2019

Hej Drake!

Ännu en termin har susat förbi och styrelsen vill tacka dig för ditt engagemang, och inte minst alla fantastiska ledare och funktionärer som gör vår verksamhet möjlig! Vi går nu på sommarlov och passar på att samla kraft inför den sommarens häftigaste event för scouter - Pirat 2019.

Pirat 2019

Äntligen är det sommar och snart är det läger. Årets läger heter Pirat och är gemensamt för alla i Drakarna. Lägret går av stapeln på Vässarö och temat är hemligt än så länge. Alla anmälda kommer få ett få lägerbrevet via e-post inom de närmaste dagarna. Lägerbreven hittar du även på https://www.drakarna.se/lager/brev Du kan följa lägret via @drakpirat19 på Instagram.

Vi ses i sommar!

/LÄKO

Nominera eller kandidera till en post i Drakarnas styrelse

Kårens styrelse väljs varje år av medlemmarna på kårstämman i september. Styrelsen beslutar vad som ska ske i kåren och ansvarar för verksamheten.

Drakarnas styrelse besår av Ordförande, vice ordförande, kassör och sekreterare samt ledamöter som tillsammans representerar kåren. En stor del av styrelsen ställer upp för omval men en del vill släppa fram nya förmågor och ta sig an andra uppgifter.

Förutom styrelse väljs också revisorer, valberedning och representanter till riks- och distriktsstämmor.

Hör av dig om du är intresserad av att ha en roll i styrelsen! Vi behöver din hjälp! Du kan själv kandidera eller nominera någon du tycker passar.

Valberedningen kommer att prata med alla nominerade och sedan lämna ett förslag på personer vi tror kommer kunna driva kåren tillsammans på ett bra sätt under verksamhetsåret.

För att kandidera eller nominera skickar du ett e-postmeddelande till valberedning@drakarna.se

Har du frågor om vad styrelsearbetet innebär eller har andra frågor är du också välkommen att höra av dig!

Låna båt i sommar

Har du behörighet för någon av våra båtar? Passa på att låna en båt någon gång i sommar! Hör av dig till din ledare eller batlan@drakarna.se för att få låna en båt. Kom ihåg att båtlånet gäller endast inom ramarna för din behörighet.

Avdelning i höst?

Då många scouter byter avdelning vid terminsstart i samband med att de blivit äldre och därmed får kliva upp en gren för att utmanas ytterligare. För vissa innebär det här även byte av mötesdag, se till att boka in den nya dagen för hösten i kalendern redan nu!

Följande årskullar kommer gå upp en gren, (om du inte byter gren så är du alltså kvar på samma avdelning, samma dag och tid som innan).

Scouter födda 2009

- Som tidigare varit på Sjöbusarna, med möten på onsdagar, kliver upp till Sjöodjuren och lyckligtvis har möte samma dag som innan.

- Som varit på Vindarna med möten på torsdagar, byter avdelning till Vågbrytarna med oförändrad mötesdag.

Scouter födda 2007

Som tidigare varit på Vågbrytarna med möten på torsdagar byter till Munin med möten på tisdagar.

Som varit scouter på Sjöodjuren med möten på onsdagar byter till Hugin och därmed kommer ha möten på måndagar.

Scouter födda 2004

Alla scouter som är födda 2004 kommer att kliva upp till Utmanaravdelningen Hugin som har möten på måndagar.

Terminsstart

Kårstarten inför höstterminen är den 25:e augusti från kl. 16.00. Avdelningsmötena börjar som vanligt veckan efter det! Mer info gällande hösten och terminsstarten kommer senare.

Tolvanloppet

I maj så höll Drakarna en vattenstation på tolvanloppet, ett projekt som vi nosat på i många år och äntligen blev det verklighet. Vi hoppas på att tillsammans kunna utveckla konceptet till kommande år för att uppnå bästa möjliga marknadsföring för Drakarna. Ett stort tack till de som närvarade och hjälpte till under dagen!

Uppdatering från styrelsen

Det är med stor glädje som materialkommittén berättar att vi har köpt 8st nya stormkök med gasbrännare till kåren. De invigdes under äventyrarnas kristihimmelsfärdssegling och var mycket uppskattade.

GDPR

Arbetet med GDPR är under fortsatt utveckling. I dagsläget har vi lyckats definiera och förstå hur de nya GDPR-lagarna påverkar oss som ideell organisation inom Scouterna, och kikar närmre på hur vi ska jobba oss runt det. Det kommer inte endast innebära en förändring för dig som ledare och funktionär i Drakarna, men också för dig som medlem i sättet vi hanterar dina personuppgifter. Vi ser fram emot att kunna presentera ett färdigställt arbete med tydliga rutiner och riktlinjer.

A-båt

Projektet att köpa en ny A-båt till kåren nu i ordentlig rullning och som tidigare konstaterat är det ett väldigt omfattande och tidskrävande arbete med många svåra beslut. Därav är med stor glädje vi kan meddela att vi nu skrotat Idun och ser fram emot att ta oss an det sista steget i processen - köpa en ny båt!

Inför köpet av den nya båten väljer styrelsen att omdirigera arbetet, som tidigare legat på båtkommittén, till en mindre arbetsgrupp vilket istället rapporterar direkt till styrelsen. Detta görs i förhoppning om att inköpet av båt kommer gå smidigt, men också öppna upp för att fler behov och önskemål blir tillsedda vid beslutet. Arbetsgruppen består av Erik Järte (ordf.), Erik Wallin, Lucas Bergstrand och Ebba Brundin, varav Erik, Erik och Lucas drivit projektet sedan start.

Vill du veta mer, har synpunkter eller några funderingar? Hör gärna av dig till ks@drakarna.se eller a-bat@drakarna.se för att endast nå arbetsgruppen (för att bemöta åsikter och frågor likgiltigt föredrar vi mail till gruppens gemensamma mailadress).

Ledarteam HT 2019

Arbetet inför ledarteamen till hösten pågår för fullt! Vi har många glada duktiga ledare som ser fram emot en händelserik höst tillsammans med scouterna. De färdigställda ledarteamen kommer presenteras på kårstarten i augusti. Är du som förälder, syskon eller annan vuxen intresserad av att prova på ledarrollen? Hör av dig till ks@drakarna.se så kan vi prata mer och hitta nånting som passar dig!

Utbildning, anpassad ledarskap

Vi jobbar fortfarande på att hitta ett bra datum för utbildningen anpassat ledarskap som förhoppningsvis kommer ske i samband med terminsstart. Mer information kommer!

Behörighetssystem

Arbetsgruppen har jobbat länge med att specificera och uppdatera kårens Bestämmelser vid Sjöverksamhet och ser fram emot att lansera bestämmelserna tillsammans med nya behörighetssystemet tillsammans med nya krav inom kort.

Har du några frågor eller funderingar? Du kan alltid maila oss på info@drakarna.se eller nå alla i styrelsen på ks@drakarna.se.

Drakarnas Styrelse

via Ebba Brundin, Kårsekreterare