Ledarhandbok

Allmänt

Detta dokument är framtaget som hjälp till nya ledare och avdelningsledare för att ge en insikt i hur Drakarna fungerar och vilka tankar och mål vi har med verksamheten.

Vi är oerhört glada att just du vill lägga din tid på att ge dig och ungdomarna i Drakarna ett fantastiskt äventyr och möjlighet att utvecklas som scout och ledare, vi hoppas att detta dokument ska hjälpa dig med allt det nya som kommer när du blir ledare i Drakarna.

Innehåll

Grunden

Sjöscoutkåren Drakarna bildades 1947 där kåren som då var en sjöscoutavdelning under Mälarscouterna, bestämde sig för att bryta sig ur och bilda en sjöscoutkår i Bromma.

Kåren växte och många båtar har passerat i kårens ägo samt flera scoutstugor, den stuga vi nu är i stod klar och invigdes 2004 med en fantastisk insats av Drakarna föräldraförening, kårens familjer och ledare, stugan är ritad av Svante Hellgren en av våra hedersmedlemmar och anpassad för just våra ändamål, stugan ägs till 100% av föräldraföreningen och hyrs av kåren, stugan hyrs dagtid ut till Bromma Montessori skola. Alla tillgångar i föräldraföreningen går till att utbilda scoutledare, bidra till nya båtinköp och upprustning drift och förvaltning av scoutstugan.

Kåren

Sjöscoutkåren Drakarna består av ca 250 medlemmar och nu har vi 2 st Spårarscoutavdelningar (8-9år), Vindarna och Sjöbusarna, 2st Upptäckarscoutavdeningar (10-11år), Sjöodjuren och Vågbrytarna, 1st Äventryrarscoutavdelning (12-14år), Wikingarna och 1st Utmanarlag (15-17år), Nidhögg.

Kåren har en styrelse med ca 10st medlemmar, vi har en materialkommitté (MK) som har hand om allt material, lägerutrustning i våra två förråd i scoutstugan (Valhall), Båtkommittén (BK) som sköter om kårens båtar, vårrustning, täckning, verkstaden på Stora Mossen och båtförrådet i Valhall. Stugkommittén (SM) som sköter stugan och hyr ut på helger.

Styrelsen

Styrelsen består av:

Kårordförande, Vice Kårordförande, Kassör, Sekreterare, Båtkommittéordförande, Materialkommittéordförande, Stugkommittéordförande, Kårutbildare, Utmanarlagsrepresentant samt 3st suppleanter.

Scoutdräkten

Scoutdräkten är scoutskjortan (lång eller kort ärm) tillsammans med halsduken (vit med en grön kant på ena sidan och en röd kant på andra sidan) är korrekt scoutklädsel, vid ceremonier. Till Halsduken har man en sölja som kan se olika ut på olika avdelningar. Scoutdräkten kan köpas på Stockholms scoutdistrikt, Fridhemsgatan 8 eller på Scoutvaror.se Halsduk och märken köpes av märkesansvarig i kåren.

fixme BILD/dräktordning-länk

Märken

Grundutbudet är Texten Sjöscoutkåren Drakarna på vänster axel, under det sitter kårens Drake, under det sitter sjöscoutmärket. På höger axel sitter Världsscoutmärket för pojkar (lila och vitt) och för flickor (gult och blått) Frivilligt är att ha Sverigemärket och Eu-märket runt världsscoutmärket.

Under terminen kan avdelningarna ta märken genom att utföra programpunkter i enlighet med märkessystemet. Dessa ska sys fast på vänster ärm, på höger ärm sys läger och kursmärken.

Mer om märken kan läsas på hemsidan: scoutvaror.se.

Program

Alla scouter i Sverige har nu ett gemensamt program för de olika åldersgrenarna, en bok har tagits fram för respektive gren och en för ledarna.

  • Spårarscouter, Spårarscoutboken
  • Upptäckarscouter, Upptäckarscoutboken
  • Äventyrare: Äventyrarscoutboken
  • Utmanare: Våga utmana
  • Ledare: Ledarboken

Genom Sensus studieförbund kan avdelningen skapa en studiecirkel vilket medför att avdelningen får dessa böcker till varje scout. Mer om detta finns att läsa på www.sensus.se

Tanken med dagens program är att scouterna är med och lägger programmet och deltar i vad de ska lära sig under terminen, samt att de då själva kan förstå att om de ska på läger och långsegling så finns det vissa saker de bör kunna för att händelsen ska bli så rolig, spännande och säker som möjligt. Allt om programmet kan läsas i ledarboken eller på www.scoutservice.se/

Drakarna har också ett hjälpmedel som heter Blå tråden vilken guidar ledarna så att man inte lär sig samma saker på olika grenar utan att det blir en naturlig stegring i lärandet.

fixme [Generell mötessturktur]

Överbryggning

Vårt mål är att alla avdelningar ska träffa varandra under terminen, dels för att få instinkten om att vi är fler än bara vår avdelning och för att de som går upp en nivå ska få möjlighet att träffa dem som går där och de ledare de kommer att få när de går upp, Vi byter avdelning i samband med höststarten, som scout är man på Spårarna 2 år, Upptäckarna 2 år, Äventyrarna 3 år och Utmanarna 3 år, när man sedan fyller 18 har man möjlighet att bli ledare på avdelning eller annan funktion i kåren. Man kan redan som utmanare bli assistent på en avdelning för att få lära sig om hur det är och känna på om det är något man vill när man bli 18.

Utnämning

För att bli utnämnd ledare i Sjöscoutkåren Drakarna så ska man om man är uppvuxen i kåren gå kursen Ledarutbildning Scout, som är en veckolång utbildning eller uppdelad på tre helger, genomgå webbkursen Trygga möten samt vara 18 år. Som ny vuxen i kåren ska man genomföra webbkurs: Trygga möten. Om man har tid och möjlighet gärna kursen Ledarutbildning Bas eller Scout.

Ledarutnämningar sker vid Julavslutningen.

Avdelning

En avdelning består av Avdelningsledare (AL), vice avdelningsledare(Val) samt minst 2 ledare(Led) och 2 assistenter(Ass). En avdelning har mellan 20-30 scouter och bedriver sin verksamhet en kväll i veckan, en till två övernattningar per termin samt läger eller segling under sommaren. En utmanaravdelning kallas lag. Avdelningar är uppdelade i cirka fyra till fem patruller.

Uppgifter

Avdelningsledarens uppgift är att:

  • Erbjuda sin avdelning program en gång i veckan på fastställd tid
  • Se till att ledarsituationen är tillfredsställande inför varje möte
  • Delta med avdelningen i kårens och distriktets program
  • Hålla kontakt med avdelningens föräldrar
  • Ta kontakt med scouter som uteblir från möten
  • Rapportera nya och avgångna medlemmar till medlemsregisteraren
  • Dela ut skrivet terminsprogram med uppgift om ledarnas namn och telefonnummer
  • Föra närvarolista och lämna denna tillsammans med terminsprogram till bidragsombudet i vid terminsslut
  • Ansvara för städning av lokalen efter varje möte
  • Ansvara för återlämnande av lånat material
  • Delta i ledarmöten och planeringsträffar inom kåren
  • Hålla kontakt mellan avdelningen och kårstyrelsen
  • Skicka in bidragsunderlag från hajker och övernattning till bidragsombudet.
  • dessa uppgifter kan självklart delegeras, dock ligger ansvaret på avdelningsledaren.

Vice avdelningsledarens uppgift är att stötta AL och hjälpa till med programplanering och genomförande. Delta i samlingar som kåren har för att utveckla kåren och ledarna.

Ledarens uppgift är att hjälpa till med planering och genomföra det planerade programmet samt delta i samlingar som kåren har för att utveckla kåren och ledarna.

Assistentens uppgift är att lära sig ledarskap, pröva på att hålla i övningar och lekar och delta i samlingar som kåren har för att utveckla kåren och ledarna.

Varje avdelning har även varsvplikt att utföra, mer om detta kan läsas under Båtkommittén.

Övernattningar & hajker

Varje avdelning bokar själva stuga och ser till att ta in avgift från scouterna så att det täcker stughyra, mat, material, en övernattning är då avdelningen åker någonstans vanligtvis över en helg och har ett program tillsammans, det kan också vara en helgsegling med kårens båtar.

fixme [länk till bidrag 850:- till hajk]

Föräldrakontrakt

Varje familj bör hjälpa till i kåren och genom föräldrakontraktet så förbinder sig familjen att göra någon insats under vår eller höst, detta kan vara varvsarbete, nattvakt på varvet, måla stugan, städa och röja bland material, skjutsa till läger och hajker mm

fixme [länk till detta]

Kårutbildare

Kul har som uppgift att peppa scouter att gå utbildningar, kåren står för avgiften till kurser som arrangeras av distriktet eller förbundet, alla anmälningar till kurser ska gå igenom kårutbildaren, dels för att kul ska ha koll på vilka som går kurser men också för att kåren ska kunna följa upp budget. Fråga alltid Kul om du vill gå en kurs och få svar om detta är en kurs som kåren betalar för.

fixme [länk till rusis]

Materialkommittén

MK har hand om budget för material så som lägerutrustning, yxor, sågar, lyktor mm allt material som lånas ska bokas genom mail till mk@drakarna.se lite då och då bjuds det in till materialdag och då är det ett toppentillfälle för avdelningen att låta sina föräldrar delta för att genomföra sin arbetsplikt enligt föräldrakontraket.

fixme Som medlem i Drakarna får man låna material.

Stugkommittén

SK har hand om budget för stuga och ser till att stugan är städad och att allt fungerar, att det finns städmaterial och köksprylar, de sköter även uthyrning på helger till kalas och idrottsföreningar med flera

SK har nära samarbete med Föräldraföreningen. SK har även dagar då avdelningen att låta sina föräldrar delta för att genomföra sin arbetsplikt enligt föräldrakontraket.

Ser du några skador eller fel på stugan skall du kontakta stuga@drakarna.se

Båtkommittén

BK har hand om budget för båtverksamheten, de planerar varvsdagar och vad som behöver göras under året, söker pengar från St Göranskommittén, de ansvarar för att alla avdelningar tilldelas uppgifter under året, har kontakten med varvet och ser till att segel lämnas på reparation, köper nya och håller båtarna i fint skick. För att få ner kostnaderna på varvet får kåren hålla 16 nattvaktspass under året, detta sköts av föräldraföreningen. BK sköter också behörigheter, varje medlem kan erhålla behörighet för kårens båtar vilket medför att de får låna båtarna privat samt skeppa under kvälls och långseglingar. Mer om detta finns att läsa om i kårens sjöbestämmelser.

Kåren har följande båtar:

Idun Drake, Marieholms 32, stor ruffad båt för 6-10 pers,

ca 9,9m med inombordsmotor. 1st. Så kallad A-båt eller A-klass enligt behörighetssystemet.

Hemulen, Ohlsson 22, liten ruffad båt för upp till 6 pers,

ca 7 m med utombordsmotor. 1st. B-klass.

Sniff, Snorkfröken, Snusmumriken, Mumin, Lilla My, Avanti, liten öppen kölbåt för upp till 6 pers,

ca 6 m. 5st. C-klass.

Filifjonkan, Buster Medium, följe och säkerhetsbåt,

40 hk. 1st. M-klass.

För att få segla ska medlemmen kunna simma 200 meter. All verksamhet till sjöss sker med flytväst.

För att boka båtar mailar man bk@drakarna.se

fixme [Vad gäller på seglingsmöten, koordinera med andra avdelningar]

fixme [Behörigheter]

Avdelningarnas varvsuppgifter

Inakutellt

Dessa uppgifter ska utföras av avdelningarna under deras ordinarie terminsprogram. Deltagande på varvsdagar går utöver detta.

Spårarna ser till att göra en inventering med sina ledare av utrustning till de stora båtarna, kollar igenom om något är trasigt, diskar köksprylar inför säsongen, kollar även igenom Avanti och ser till att det finns 2 paddlar, ett öskar, en hink, förtöjningstampar och ankare med ankartamp.

Upptäckarna ser till att tvätta ur Avantibåtarna och rubbar och vaxar däck, kollar igenom om något är trasig och rapporterar till BK.

Äventyrarna ser till att vaxa och rubba friborden på Avantibåtarna, slipar och tvättar bottnarna samt bottenmåla dem, slipar och lackar paddlar och tofter, slipar och målar durkarna.

Utmanarna ser till att rubba och vaxa Idun och H-båtarna, slipa bottnarna och bottenmåla, sköter på och avmastning av samtliga båtar.

Ledare ser till att stötta sina scouter under varvsarbetet, samt hjälper till med utsättning av förtöjningslinor, svårare arbeten, täckning och avtäckning, sjösättning och upptagning av följebåten.

fixme [vem gör större grejjor?]

Kårens ceremonier och samlingar

Det finns några tillfällen under året då hela kåren samlas, vid dessa tillfällen är det viktigt att så många som möjligt deltar.

Höststarten, den kväll då hela kåren samlas och alla scouter får veta vilka ledare de ska ha under det nya året, det är vid detta datum då om man ska gå upp en nivå byter avdelning, nya spårare börjar först i början av oktober. Vid denna kväll får man också höra om allt som hänt under sommarens aktiviteter, en trevlig stund som håller på i 1,5 till 2 timmar.

Kårstämma, det är detta tillfälle då alla kårens medlemmar har möjlighet att påverka, det är nu vi går igenom motioner, väljer ny styrelse och tittar igenom hur ekonomin har gått samt tar budget för det kommande året.

Julavslutning, Drakfinal.

Varvsdagar, dessa hålls under söndagar 10-14 på Ålstens Båtsällskap under april månad, vi gör iordning alla båtar för kommande säsong och allt sådant som inte avdelningarna gör skall nu göras klart.

Sommaravslutning här samlas vi vanligtvis utomhus och avslutar terminen, med behörighetsutdelning, information om sommarens aktiviteter.

Distriktets arrangemang

Vanligtvis deltar våra avdelningar på Scouternas dag och/eller Sjöscoutdagen, dessa genomförs under vårterminen, mer information om detta och distriktets övriga arrangemang kan du läsa på www.ssf.scout.se/stockholm

Viktiga mailadresser

ko@drakarna.se för att komma i kontakt med Kårordförande och vice Kårordförande

stuga@drakarna.se för att komma i kontakt med Stugansvarige

mk@drakarna.se för att komma i kontakt med Materialkommittén

bk@drakarna.se för att komma i kontakt med Båtkommittén

info@drakarna.se för att komma i kontakt med Informationsansvarig

fixme [var hittar man poster? vem är kul, bomb osv.]

Övriga kanaler

Kåren har även maillistor som vi kommunicerar med:

ledare@drakarna.se går till alla aktiva ledare i kåren

draktuellt-online@drakarna.se går till alla som vill ha information, ledare, scouter, föräldrar mflr

info@drakarna.se och blicout@drakarna.se är två adresser lämpliga att ge ut för allmän kommunikation med kåren.

Kårens hemsida

www.drakarna.se här har vi generell information, men varje avdelning har en egen sida som ska uppdateras med kontaktinformation till ledarna och det som händer under terminen, för att få inloggning till hemsidan kontakta Informationsansvarig.